El treball per racons és una
nova visió de l'educació en què els xiquets i xiquetes són els principals
protagonistes del seu aprenentatge. La temàtica és presentada d'una forma
lúdica i estimulant duta a terme pels alumnes i alumnes, sent el professor un
simple bastida on recolzar tots els coneixements que aprendran.
Els racons en classe estan
organitzats en espais delimitats en els que es poden fer agrupacions diverses,
ja siga individual, gran grup o xicotet grup. Al no establir uns espais i temps
rígids o uniformes, podem realitzar distintes activitats al mateix temps pel
que es desenrotlla i potència l'autonomia de l'alumnat. I en ells se'n va a
anar realitzant simultàniament les activitats d'aprenentatge que permetran
donar una resposta adequada a les diferències d'interessos i de ritmes.
Gràcies al treball per
racons els alumnes aprenen una sèrie de normes com ara organitzar el treball,
planificar-ho, saber què vol aprendre i buscar els camins per a aconseguir-ho.
Amb tot això aconseguirem un clima relaxat i de cooperación.
Racons de Maria Montessori
Maria Montessori crea espais
on se'ls ofereix diversos materials perquè el nen desenvolupe els seus
capacitats de la manera més global possible, és per això, que en el propi aula
divideix els espais on es desenvolupen diversos jocs i tasques d'una forma
lliure i responsable, sent els espais educatius per excel·lència.
L'organització dels racons
suposa la creació d'espais dins l'aula. Així, agrupa també els materials que hi
ha als racons a:
- Materials per a la vida pràctica
- Materials per a l'educació dels sentits
- Materials per a l'aprenentatge del llenguatge oral, de
lectura, escriptura i càlcul.
Els objectius dels racons son:
- Que els xiquets triïn i siguin autònoms
- Que es respecti la seva individualitat.
- Que permeti als xiquets l'error.
- Oferir un material organitzat i l'abast dels nens.
- Organitzar l'espai de forma adequada.
- Crear un mitjà que permeti ser creatiu al xiquet.
Amb aquestes premisses, alguns racons que proposava Maria
Montessori:
- Racó del joc simbòlic
- Racó de construccions
- Racó de psicomotricitat
- Racó de plàstica
- Racó de biblioteca
- Racó dels jocs didàctics

Per realizar l'avaluació dels racons, l'educador s'ha de centrar en:
1. El progrés del nen, a
través de l'observació directa de cada un dels racons que existeixin. S'ha
d'anotar si el nen participa de manera activa, si comença l'activitat per
iniciativa pròpia, si juga sol o amb companys, si és capaç de mantenir
l'atenció durant tot l'espai de temps de què disposa, si demostra plaer en
realitzar l'activitat.
2. La tasca educativa: s'ha
de d'avaluar el seu procés i el progrés al llarg de les sessions. És important
reflexionar diàriament sobre l'acceptació dels racons i buscar-ne de nous.
No hay comentarios:
Publicar un comentario