sábado, 22 de abril de 2017

RACONS

El treball per racons és una nova visió de l'educació en què els xiquets i xiquetes són els principals protagonistes del seu aprenentatge. La temàtica és presentada d'una forma lúdica i estimulant duta a terme pels alumnes i alumnes, sent el professor un simple bastida on recolzar tots els coneixements que aprendran.

Els racons en classe estan organitzats en espais delimitats en els que es poden fer agrupacions diverses, ja siga individual, gran grup o xicotet grup. Al no establir uns espais i temps rígids o uniformes, podem realitzar distintes activitats al mateix temps pel que es desenrotlla i potència l'autonomia de l'alumnat. I en ells se'n va a anar realitzant simultàniament les activitats d'aprenentatge que permetran donar una resposta adequada a les diferències d'interessos i de ritmes.

Gràcies al treball per racons els alumnes aprenen una sèrie de normes com ara organitzar el treball, planificar-ho, saber què vol aprendre i buscar els camins per a aconseguir-ho. Amb tot això aconseguirem un clima relaxat i de cooperación.

Racons de Maria Montessori

Maria Montessori crea espais on se'ls ofereix diversos materials perquè el nen desenvolupe els seus capacitats de la manera més global possible, és per això, que en el propi aula divideix els espais on es desenvolupen diversos jocs i tasques d'una forma lliure i responsable, sent els espais educatius per excel·lència.

L'organització dels racons suposa la creació d'espais dins l'aula. Així, agrupa també els materials que hi ha als racons a:

- Materials per a la vida pràctica
- Materials per a l'educació dels sentits
- Materials per a l'aprenentatge del llenguatge oral, de lectura, escriptura i càlcul.

Els objectius dels racons son:

- Que els xiquets triïn i siguin autònoms
- Que es respecti la seva individualitat.
- Que permeti als xiquets l'error.
- Oferir un material organitzat i l'abast dels nens.
- Organitzar l'espai de forma adequada.
- Crear un mitjà que permeti ser creatiu al xiquet.

Amb aquestes premisses, alguns racons que proposava Maria Montessori:

- Racó del joc simbòlic
- Racó de construccions
- Racó de psicomotricitat
- Racó de plàstica
- Racó de biblioteca
- Racó dels jocs didàctics


 

Per realizar l'avaluació dels racons, l'educador s'ha de centrar en:


1. El progrés del nen, a través de l'observació directa de cada un dels racons que existeixin. S'ha d'anotar si el nen participa de manera activa, si comença l'activitat per iniciativa pròpia, si juga sol o amb companys, si és capaç de mantenir l'atenció durant tot l'espai de temps de què disposa, si demostra plaer en realitzar l'activitat.

2. La tasca educativa: s'ha de d'avaluar el seu procés i el progrés al llarg de les sessions. És important reflexionar diàriament sobre l'acceptació dels racons i buscar-ne de nous. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario